آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

طرز تهیه بیسکویت ساده خانگی وانیلی ترد و خوشمزه با پیمانه

بیسکویت خانگی که طرز تهیه آسان و بی دردسری را دارد و به راحتی در منزل می توانید بیسکویت تهیه کنید. شما برای اینکه بیسکویت طرحداری داشته باشید کافی است چند تا کاتر مخصوص بیسکویت تهیه کنید تا برای کودکان و مهمانی خود بیسکویت خوشمزه خانگی بپزید و یا می توانید با کاتر های مخصوص ولنتاین با کمک رویال آیسینگ تزئین کنید و آن را هدیه بدید. بیسکویت تاریخچه قدیمی دارند و برای اولین بار به طور اتفاقی در زمان روم باستان توسط رومیان کشف شد آنها یک تکه از خمیر را داخل فر می گذاشتند تا ببیند فر به اندازه کافی داغ هست تا بعد از پخت خمیر به شکل بیسکویت در می آمد ولی چون این نان ها شکر و طعم نداشتند زیاد مورد توجه قرار نگرفت اما با آمدن شکر از خاورمیانه نان های شیرین توجه مردم اروپا را جلب کرد سپس مردم آلمان در قرن ۱۶ میلادی کوکی را کشف کردند. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه بیسکویت ساده خانگی وانیلی ترد و خوشمزه با پیمانه.

مواد لازم برای تهیه بیسکویت با پیمانه

  • کره ۱۳۰ گرم
  • پودر قند ۱/۲ پیمانه
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • وانیل نصف ق چای خوری
  • آرد ۲ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱/۲ ق چای خوری

طرز تهیه بیسکویت

طرز تهیه بیسکویت ساده خانگی وانیلی

مرحله اول : مخلوط کره و پودر قند

کره را از قبل شروع کار در محیط آشپزخانه قرار دهید تا نرم شود سپس داخل کاسه ریخته و با همزن با دور تند بزنید تا کرمی و حجیم شود سپس پودر قند را الک کنید تا نرم و یکدست شود سپس به کره اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.

 

مرحله دوم : تهیه خمیر بیسکویت

تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و هم بزنید سپس آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و سه بار الک کنید و طی دو مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید تا خمیر جمع شود کمی با نوک انگشت ورز دهید فقط باید توجه کنید بیش از حد ورز دادن مواد باعث به روغن افتادن خمیر می شود. خمیر بدست آمده را داخل نایلون گذاشته و یک ساعت در یخچال استراحت می دهیم.

 

مرحله سوم : کاتر زدن خمیر

بعد از استراحت خمیر آن را بین دو نایلون با کمک وردنه باز کنید (ضخامت خمیر ۴ میلی باشد) و با کاتر دلخواه شکل بزنید اگر قالب مخصوص ندارید با ته استکان روی خمیر کاتر بزنید و با چنگال یا ماسوره روی آن شکل بزنید. تمام خمیر را قالب بزنید و فر را بمدت ۱۵ دقیقه بگذارید تا گرم شود.

 

مرحله چهارم : پخت بیسکویت

بیسکویت های قالب زده را داخل سینی فر که از قبل کاغذ روغنی انداخته اید بگذارید و سینی را در فر قرار دهید و دمای را روی ۱۸۰ درجه و زمان ۱۵ دقیقه زمان دهید تا زیر بیسکویت کمی تغییر رنگ دهد سپس سینی را از فر خارج کنید و یکم که از داغی افتاد بیسکویت ها را از روی کاغذ روغنی جدا کنید. بیسکویت خوشمزه ما حاضر است می توانید برای تزئین کمی شکر روی آن بپاشید و یا با هر چی که دوست دارید تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه بیسکویت ترد و خوشمزه

  1. بیش از حد بیسکویت را داخل فر نگه ندارید وگرنه خشک می شود.
  2. می توانید خمیر بیسکویت را بمدت یه هفته در یخچال و یک ماه در فریزر نگهداری کنید.
  3. می توانید برای تهیه بیسکویت خانگی از فر های دست ساز و روی گاز نیز استفاده کنید.
  4. می توانید مابین بیسکویت نوتلا یا شکلات تخته ای ذوب شده قرار دهید.
  5. از هر اسانس که دوست دارید در تهیه بیسکویت می توانید استفاده کنید مثل رنده پوست پرتقال یا لیمو.
  6. هنگام کاتر زدن خمیر را ورز ندهید و همه خمیر را یکجا باز نکنید زیرا گرمای دست باعث شل شدن خمیر می شود.
  7. اگر احساس کردید در حین کاتر زدن خمیر شل شده خمیر را داخل یخچال بگذارید.

منبع : پارسی دی

طرز تهیه سوپ شلغم خوشمزه و مقوی با کرفس و هویج و آب مرغ مناسب سرماخوردگی

سوپ شلغم یکی از سوپ های خوشمزه و مقوی فصل سرما می باشد. سوپ شلغم بسیار مناسب برای زمان زمانی است که ذکام هستید و به درمان سرما خورگی کمک فراوانی می کند. اگر علاقه ای به خوردن شلغم پخته زمانی که بیمار هستید، ندارید این سوپ دارای خواص فراوان شلغم می باشد، ولی طعم زیادی از شلغم داخل سوپ حس نمی شود. پس با خیال راحت این سوپ را برای عزیزانتان تهیه کنید. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه سوپ شلغم را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای سوپ شلغم خوشمزه و مقوی 

شلغم250 گرم
جعفری50 گرم
کرفس100 گرم
هویج3 عدد
جو پرک1/2 لیوان
لیمو ترشبه میزان لازم
نمک و فلفلبه میزان لازم
آب مرغبه میزان لازم


طرز تهیه سوپ شلغم برای سرماخوردگی


دستور پخت سوپ شلغم خوشمزه و مقوی برای 4 نفر مرحله به مرحله


1. طرز تهیه سوپ شلغم خوشمزه برای سرماخوردگی

مرحله اول: ابتدا جو پرک را پاک کرده و می شوییم. سپس به همراه آب مرغ داخل قابلمه مناسبی ریخته و زمان می دهیم تا جو 20 دقیقه بپزد. در طول پخت جو درب قابلمه را نمی گذاریم که جو سر نرود.


2. مرحله دوم: افزودن هویج و کرفس

هویج ها را پوست گرفته و رنده می کنیم، کرفس ها را هم مطابق سلیقه تان ریز خرد کنید. حالا هر دو را به جو در حال پخت بیفزایید.


3. مرحله سوم: آماده سازی و افزودن شلغم ها

شلغم ها را پوست گرفته و نگینی خیلی ریز می کنیم و به همراه کمی فلفل به سوپ در حال پخت می افزاییم.


4. مرحله چهارم: افزودن جعفری

زمانی که هویج، شلغم و کرفس نرم شدند نمک و جعفری ساطوری شده را به سوپ می افزاییم و زمان می دهیم تا سوپ کاملا جا افتاده شود.


5. مرحله آخر: سرو سوپ شلغم

می توانید در انتهای پخت سوپ را کاملا پوره کنید و یا به همان شکلی که مواد داخل سوپ مشخص هستند، سوپ را داخل ظرف زیبایی ریخته و با کمی جعفری و لیمو تزیین و نوش جان کنید.



طرز تهیه ترشی خرفه خالی ساده و خوشمزه فوری مرحله به مرحله در خانه

خرفه از دسته گیاهان پهن برگ می باشد که دارای خواص غذایی فراوان و غیر قابل شمارشی از جمله جلوگیری کننده از میگرن، بند آورنده خون و تقویت دستگاه گوارش می باشد. دانه خرفه در شیرینی پزی کاربرد دارد. ترشی خرفه خیلی ساده و در زمان کمی تهیه می شود که این ترشی در ایران تهیه شده و بسیار پرطرفدار است. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه ترشی خرفه را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای ترشی خرفه خام خوشمزه خانگی مرحله به مرحله

خرفه1 کیلوگرم
سیر10 حبه
فلفل تند3 عدد
پودر گلپر       1 قاشق غذا خوری   
سرکهبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم

طرز تهیه ترشی خرفه ساده و خوشمزه خانگی


دستور پخت ترشی خرفه خام خوشمزه خانگی مرحله به مرحله


1. طرز تهیه ترشی خرفه خالی سریع

مرحله اول: ابتدا خرفه ها را پاک کرده و می شوییم. بعد کمی خرفه ها را برش می دهیم. حالا قابلمه ای را از آب پر کرده و روی حرارت می گذاریم تا به جوش آید. سپس خرفه ها را داخل آب جوش ریخته و بعد از 2 دقیقه خرفه ها را با آب یخ آبکشی می کنیم.

2. مرحله دوم: آماده سازی سیر

سیر ها را پوست گرفته و رنده ریز می کنیم، حالا خرفه، سیر، گلپر و نمک را داخل کاسه مناسبی ریخته و مخلوط می کنیم تا نمک و گلپر با کل مواد مخلوط شوند.


3. مرحله سوم: ریختن داخل شیشه

مواد آماده شده را داخل شیشه مناسبی ریخته ، فلفل را نیز لابه لا آن گذاشته و تا جایی که روی مواد کاملا پوشیده شود، سرکه می ریزیم و درب شیشه را می بندیم.


4. مرحله آخر: جا انداختن و نگهداری ترشی خرفه

درب شیشه ترشی را می بندیم و به مدت 1 هفته در دمای آشپزخانه نگهداری می کنیم تا آماده مصرف شود. سپس ترشی را به یخچال منتقل کرده نگهداری و نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت و فن تهیه ترشی خرفه خالی سریع و ساده در خانه

  • می توان این ترشی را به روشی دیگر هم تهیه کرد به این شکل که 500 گرم بادمجان کبابی را در مرحله آخر با مواد مخلوط کرده و داخل شیشه بریزید.
  • ترشی را بعد از اینکه جا افتاد داخل یخچال نگهداری کنید و  برای برداشتن ترشی از قاشق تمیز استفاده کنید.
  • درب شیشه ترشی بسیار مهم است که کاملا کیپ باشد. 

منبع: سایت سلام دنیا 

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی ساده با لپه و برنج بدون گوشت

کوفته تبریزی گیاهی برای یک رژیم غذایی درست و سالم می باشد یا شاید شما هم جزء دسته افرادی باشید که طعم گوشت را دوست ندارید یا می توانیم با داشتن غذاهای گیاهی و خوشمزه در لیست برنامه غذایی خود وعده های غذایی خود را سالم کنیم و غذامون را به دور از خشونت حیوانی میل کنیم. با حذف گوشت یکی از منابع اصلی پروتئین، ویتامین B و آهن را کنار می‌گذارید، پس ضروریست که در‌ تهیه غذاهای گیاهی به تامین این ویتامین‌ها و مواد غنی دقت کنید. اگر طعم و مزه سویا را دوست داشتید می توانید آن را اضافه کنید در غیر این صورت در این غذا هیگچونه گوشتی وجود ندارد و با حبوبات و ادویه ها طعم بسیار خوشمزه و مشابه کوفته تبریزی به ما می دهد. با ما همراه باشید با آموزش  طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی ساده با لپه و برنج بدون گوشت.

مواد لازم برای تهیه کوفته تبریزی گیاهی

  • لپه ۲ پیمانه
  • برنج ۱ پیمانه
  • آرد نخودچی ۱/۲ پیمانه
  • گوجه ۶ عدد
  • سبزی کوفته (گشنیز، جعفری، شوید، ترخون ، مرزه) ۱ کیلو
  • آلو و گردو به مقدار لازم
  • روغن زیتون به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و زیره به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی

طرز تهیه کوفته تبریزی گیاهی با لپه و برنج

مرحله اول : آماده سازی مواد کوفته گیاهی

ابتدا لپه را تمیز کنید سپس بشورید و برای ۱ ساعت بگذارید تا خیس بخورد لپه را جداگانه پخته و آبکش کنید. سبزی کوفته را پاک کنید و بشورید و زمانی که خشک شده ساطوری ریز خرد کنید. برنج را با کمی نمک بگذارید تا خیس بخورد سپس برنج را هم بپزید و آبکش کنید.

 

مرحله دوم : تهیه مایه کوفته گیاهی

لپه پخته شده را به همراه برنج و تمام ادویه و آرد نخودچی مخلوط کنید و داخل غذاساز یا چرخ گوشت ریخته و خوب میکس کنید تا له شوند اگر هیچکدام از وسایل را در دسترس نداشتید با کمک گوشکوب این کار را انجام دهید.

 

مرحله سوم : ورز دادن کوفته تبریزی گیاهی

وقتی مواد را میکس و له کردید سبزی ساطوری شده را اضافه کنید و مواد را خوب ورز بدید این مرحله در کیفیت کار نهایی کوفته بسیار مهم است پس با حوصله این کار را انجام دهید وقتی مایه کوفته تبریزی حاضر شد آن را برای نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کمی منسجم شود.

 

مرحله چهارم : پخت کوفته تبریزی گیاهی

از مواد به اندازه یک گوله بزرگ در دست پهن کنید و وسط آن گردو و آلو قرار دهید و خوب گرد کنید اصلا نباید هیچ درزی داشته باشد. گوجه فرنگی ها را رنده بزنید و داخل قابلمه با مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید و مقداری آب ریخته و اجازه دهید سس شروع به جوشیدن کند وقتی قل خورد کوفته ها را داخل سس قرار دهید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید کوفته ها در سس به آرامی پخته شوند در انتهای پخت کوفته ها را در ظرف کشیده و با زرشک و گردو تزئین کنید و به همراه نان تازه میل کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه کوفته تبریزی گیاهی بدون گوشت

  1. درب قابلمه را اصلا نگذارید زیرا باعث وا رفتن کوفته ها می شود.
  2. اگر آلو یا گردو را دوست نداشتید می توانید حذف کنید.
  3. در هنگام پخت لپه کف روی آن را بگیرید.

منبع : پارسی دی

طرز تهیه کیک لبو قرمز و گردو خوشمزه و مجلسی خانگی با چغندر قرمز

کیک لبو یا کیک چغندر قرمز یکی از خوشرنگ ترین و مغذی ترین کیک های میوه ای زمستانی می باشد که با رنگ و طعم فوق العاده خود متفاوت از همه کیک ها می باشد. کیک لبو دارای خواص بسیار زیاد لبو هم هست و جایگزین خوبی برای رنگ های خوراکی داخل کیک ها می باشد. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه کیک لبو و گردو را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای کیک لبو و گردو خانگی خوشرنگ و خوشمزه مجلسی برای 6 نفر

آرد300 گرم
شکر230 گرم
روغن مایع100 گرم
شیر100 گرم
وانیل1/2 قاشق چایخوری
بکینگ پودر2 قاشق چایخوری
لبو پخته و رنده شده1 پیمانه
گردو خرد شده1/2 پیمانه
تخم مرغ4 عدد

طرز تهیه کیک لبو و گردو خوشمزه و مجلسی در خانه


دستور پخت کیک لبو و گردو خانگی خوشرنگ و خوشمزه مجلسی برای 6 نفر


1. طرز تهیه کیک چغندر قرمز خانگی خوشمزه و خوشرنگ وانیلی گردویی

مرحله اول: لبو را داخل آب و کمی شکر ریخته و بعد از پخت کامل آن را از داخل شهد خارج کرده و رنده می کنیم.

2. مرحله دوم: آماده سازی خمیر

تخم مرغ، شکر و وانیل را داخل کاسه مناسبی ریخته و با همزن به مدت 7 دقیقه مخلوط می کنیم تا کرمی و کشدار شود.


3. مرحله سوم: افزودن شیر و روغن

در این مرحله روغن و شیر را به مواد تخم مرغی می افزاییم و در حد یکدست شدن مخلوط می کنیم.


4. مرحله چهارم: افزودن مواد خشک

آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط می کنیم 3 مرتبه الک می کنیم و به مواد می افزاییم؛ حالا با یک لیسک مواد را به خورد هم می دهیم.


5. مرحله پنجم: افزودن لبو و گردو

در نهایت کار لبو و گردو را به مواد خمیری می افزاییم و همه مواد را با هم مخلوط می کنیم.


6. مرحله ششم: آماده سازی برای پخت

خمیر را داخل قالب 20 سانتی که کاملا چرب و آرد پاشی شده می ریزیم و سطح آن را صاف می کنیم.


7. مرحله هفتم: پخت کیک لبو در فر

قالب کیک را داخل فر گرم شده با دمای 175 درجه سانتی گراد می گذاریم و به مدت به مدت 45 تا 55 دقیقه می پزیم.


8. مرحله آخر: سرو کیک لبو

کیک لبو را بعد از پخت کامل از داخل فر خارج می کنیم از داخل قالب بیرون می آوریم و زمان می دهیم تا کاملا خنک شود. در نهایت داخل ظرف زیبایی گذاشته و در صورت تمایل با پودر قند تزیین و نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت و فن تهیه کیک لبو خوشرنگ و خوشمزه خانگی

  • حتما برای تهیه کیک از آرد سفید استفاده کرده و حتما آرد را الک کنید.
  • بهتر است مواد اولیه کاملا دمای محیط باشند.

منبع: سلام دنیا