آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

طرز تهیه شامی لپه رشتی خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

شامی لپه که به نام های شامی رشتی یا شامی پوک نیز معروف است؛ یک شامی خوشمزه و مقوی به دلیل داشتن یک نوع پروتئین می باشد. شامی لپه در قدیم ایام اغلب در مراسمات خاص تهیه می کردند (مثلا به صورت لقمه های کوچک تزئین شده برای سفره عقد) و روی سفره های پر برکت افطاری در کنار سبزی خوردن سرو می شد. این دستور از  بخش آشپزی  سایت سلام دنیا  گرفته شده  تا طرز تهیه شامی لپه را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای شامی لپه
  • گوشت گوسفند بدون چربی 500 گرم
  • لپه 500 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • تخم مرغ 4 عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • زعفران دم شده به میزان لازم


طرز تهیه شامی لپه | سلام دنیا

دستور پخت شامی لپه
1. طرز تهیه شامی لپه (شامی پوک)
ابتدا لپه را به همراه 2 لیوان آب اجازه دهید تا کاملا پخته و نرم شود.

2. مرحله دوم: پختن گوشت شامی
گوشت را به همراه پیاز، فلفل و زرد چوبه بپزید تا جایی که کاملا لطیف و نرم شود.

3. مرحله سوم: آماده سازی گوشت و لپه
لپه را داخل غذا ساز ریخته کاملا پوره کنید (از گوشت کوب هم می توانید برای این کار استفاده کنید) گوشت را با دست کاملا ریش ریش کنید تا به شکل گوشت داخل حلیم در آید.

4. مرحله چهارم: آماده سازی مواد شامی لپه
داخل کاسه مناسبی تخم مرغ ها را ریخته و به آن نمک، فلفل، زعفران بیفزایید و خوب مخلوط کنید تا از حالت لختگی خارج شود. حالا گوشت و لپه را به تخم مرغ افزوده و کاملا مخلوط کنید و ورز دهید تا به قوام کافی برسد.

5. مرحله پنجم: سرخ کردن شامی لپه
از مواد شامی به اندازه یک نارنگی جدا کرده و بین دو دست گرد کنید کمی فشار آورید به سطح مواد و بعد وسط آن را حفره ای ایجاد کرده و داخل روغن داغ شده سرخ کنید.

6. مرحله آخر: سرو شامی لپه
دو سمت شامی ها که خوب سرخ شدند از داخل روغن خارج کرده روی دستمال روغن گیر قرار دهید. حالا شامی پوک ما آماده است. آن در ظرف سرو زیبایی ریخته با سبزی خوردن تزئین کرده و نوش جان کنید.

نکات مهم و فوت و فن طرز تهیه شامی رشتی
  • بهتر است مواد شامی را برای یک ساعت در یخچال بگذارید ولی اگر قوام کافی را داشت نیاز به این کار نیست.
  • در خیلی از قسمت های گیلان داخل شامی از نخود و لوبیا هم در کنار لپه و گوشت استفاده می کنند.
  • شامی لپه باید به اندازه تقریبا یک همبرگر تهیه شود و بعد از سرخ شدن حالت پفکی داشته باشد.

متن عاشقانه بلند و کوتاه ، جذاب و خاص برا همسر و عشقم

متن عاشقانه کوتاه و بلند

شبی را

سکوتی را

ریزش یک قطره اشکی را

برایت آرزو دارم…!

که شاید یاد من باشی

لیلا مقربی

 
 

جملات عاشقانه حافظ

مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست

تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست

واله و شیداست دایم همچو بلبل در قفس

طوطی طبعم ز عشق شکر و بادام دوست

 
 

شعر کوتاه عاشقانه

صنما با غم عشق تو چه تدبیر کنم

تا به کی در غم تو ناله شبگیر کنم

دل دیوانه از آن شد که نصیحت شنود

مگرش هم ز سر زلف تو زنجیر کنم

حافظ شیرازی

 
 

جز نقش تو در نظر نیامد ما را

جز کوی تو رهگذر نیامد ما را

خواب ارچه خوش آمد همه را در عهدت

حقا که به چشم در نیامد ما را

 
 

متن دوبیتی عاشقانه حافظ

روز وصل دوستداران یاد باد

یاد باد آن روزگاران یاد باد

گر چه یاران فارغند از یاد من

از من ایشان را هزاران یاد باد

 
 

متن رومانتیک

قفس یعنی دهان من

وقتی زبانم

روی اسم تو قفل می شود . . .

 عاشقانه های کوتاه

به چه مشغول کنم

دیده و دل را که مدام

دل تو را می طلبد،

دیده تو را می جوید . . .

 جملات عاشقانه کوتاه , جملات عاشقانه جدید , جملات عاشقانه برای همسر
 

شعر عاشقانه و ناب

بی تو با قافله ی

غصه و غم ها چه کنم؟!

تار و پودم تو بگو

با دل تنها چه کنم ؟!


دوبیتی عاشقانه

دلتنگم و دیدار تو درمان من است

بی رنگ رخت زمانه زندان من است

بر هیچ دلی مبـاد و بر هیچ تنی

آنچ از غم هجران تو بر جان من است


اس ام اس عشقولانه

مثل گل های ترک خورده کاشی شده ام !

بعد تو پیر که نه ،

من متلاشی شده ام . . .

مهدی نظام آبادی


بهترین تکست های عاشقانه

تا گرمی آغوش تو هست

ایمان نمی آورم ،

به آغاز فصل سرد . . .

 
 

کپشن عاشقانه کوتاه

ما آزموده‌ایم

در این شهر بخت خویش

بیرون کشید باید

از این ورطه رخت خویش . . .

 
 

استاتوس عاشقانه و زیبا

به دوست داشتَنت مشغولم . . .

همانند سربازی که سالهاست ؛

در مقری متروکه ،

بی خبر از اتمام جنگ ، نگهبانی می دهد !

 
 

سخنان فلسفی عاشقانه

و عمق عشق

هیچگاه شناخته نمی شود

مگر در زمان فراق…

جبران خلیل جبران


شعر کوتاه عاشقانه

عمری به هر کوی و گذر

گشتم که پیدایت کنم

اکنون که پیدا کرده‌ام

بنشین تماشایت کنم…

فریدون مشیری

 
 

متن کوتاه عشق

دلم

اسارتی میخواهد

از جنس تو . . .

مثل حبس شدن گوشه آغوشت !

فرشته رضایی

 جملات و متن های عاشقانه , jomlate asheghaneh , lghj uharhki
 

دلنوشته عاشقانه

زنانه عاشق شو ؛

مردانه از عشقت محافظت کن ؛

و کودکانه سالهای سال

عشقت را تازه نگهدار . . .

 
 

تو مثل دعای مادرم

از ته دل می آیی . . .

 
 

زندگی بسیار کوتاه تر از آنست

که بخواهیم بعضی از کلمات مهم را ناگفته نگه داریم !

مثل دوستت دارم

 
 

دلم قُرص است

وقتی مُسَکِنم تویی . . .

 
 

در ببندید و بگویید که من

جز از او همه کَس بگسستم

کَس اگر گفت چرا؟ باکم نیست

فاش گویید که عاشق هستم..!

فروغ فرخزاد

 
 

تمام درد من این است که . . .

تو هرکاری هم که انجام دهی،

بازهم برای من بهترینی . . .

 

یه وقتایی لازمه یکی کنارت باشه . . .

کاری نکنه‌ و حرفی نزنه ها !

فقط باشه . . .

 
 

می خواهم دوستت نداشته باشم

اما نمیتوانم . . . !

و این تنها جاییست

که خواستن

توانستن نیست . . .

 
 

‌و چشمهایش

تا ابدیت

ادامه داشت…

فروغ فرخزاد

 
 

و عشق

پزشک حاذقی است !

که نسخه ی تمام درد هایم را

لابلای موهای تو پیچید . . .

مهرداد حق محمدی

 
 

دلِ آدمهایی رو که دوست دارید

زودتر قرص و محکم کنید

از بابتِ دوست داشتنِتون

فردا، معروفه به دیر شدن!

سمانه ملک پور

 
 

آغوش تو

آرام ترین نقطه‌ی دنیاست

هرچند که دیوانه ‌ترین

مرد جهانی ...

سید فاطمه موسوی

 
 

خنده ات

طرح لطیفی است

که دیدن دارد...

کاظم بهمنی

 
 

چقدر عاشقانه

به آغوش میکشی

منِ خسته‌یِ سرمازده‌ی راه را...

فردین کیهانی

 
جملات رمانتیک و عاشقانه

گرما یعنی نفس های تو

دست های تو، آغوش تو

من به خورشید ایمان ندارم...

احمد شاملو

 
 

عشق همین است

همین که یک ذره از تو

می شود تمام من...

علیرضا‌ اسفندیاری

 
 

به خودم آمدم

انگار تویی در من بود

این کمی بیشتـر از

دل به کسی بستن بود...

علیرضا آذر

 جملات و متن های عاشقانه , جملات عاشقانه , اس ام اس عاشقانه , متن عاشقانه
 

در شب کوچک من، دلهره ویرانیست

گوش کن وزشِ ظلمت را میشنوی؟

من غریبانه به این خوشبختی می‏ نگرم!

فروغ فرخزاد

 
 

دستان تو نقاشان ماهرند

طرحی کشیده‌اند در من

مختصر به نام عشق...

نیلوفر ثانی

 
 

هیچ راهی دور نیست

وقتی جهانم آغوشِ توست..!

ستایش قاسمی

 
 

‌تمام مفهوم زندگی

همان یک لحظه بود

که تو را دیدم...

سپهر آهنگی

 
 

مثل یک کوچه بن بست

خرابت شده ام

گاهی از من بگذر ؛

حسرت عابر سخت است !


چه کسی میفهمد

در دلم رازی هست !

میسپارم آن را

به خیال شب و تنهایی خود . . .

سهراب سپهری

 
 

ذکرِ تو از زبان من فکرِ تو از خیالِ من

چون بِرود که رفته ای در رگ و در مفاصلم

سعدی

 
 

تک بیت نا سعدی

دل به تو سجده میکند

قبله اگر چه نیستی!

سعدی شیرازی

طرز تهیه حلوای زنجبیلی خوشمزه و مجلسی به روش تبریزی

حلوا زنجبیلی یک حلوای خوشمزه با ظاهری متفاوت از دیگر حلوا ها می باشد. این حلوا بسیار مناسب برای مراسم خاص می باشد. حلوا زنجبیلی بسیار مقوی و مناسب یک میان وعده کامل می باشد. این حلوا قابل شکل دهی با قالب های شکلات است و به صورت تک نفره سرو می شود. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه حلوای زنجبیلی را به شما آموزش دهیم. 


مواد لازم برای حلوا زنجبیلی

  • آرد گندم 1 پیمانه
  • پودر قند 1/2 پیمانه
  • پودر گردو 1/2 پیمانه
  • روغن جامد 200 گرم
  • پودر هل 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل 1 قاشق غذا خوری

دستور پخت حلوا زنجبیلی

طرز تهیه حلوای زنجبیلی

1. طرز تهیه حلوای زنجبیلی تبریزی

آرد گندم را 2 مرتبه الک کرده و داخل قابلمه مناسبی ریخته و با حرارت ملایم به قدری تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود.


2. مرحله دوم: تفت دادن آرد و روغن

داخل تابه مناسبی روغن را ریخته و اجازه می دهیم تا کاملا به حالت مایع تبدیل شود. حالا آرد تفت داده شده را به روغن می افزاییم و روی حرارت تفت می دهیم تا آرد و روغن کاملا به رنگ طلایی در آید.


3. مرحله سوم: افزودن پودر قند

حالا پودر قند، پودر هل و زنجبیل را روی آرد در حال تفت خوردن الک می کنیم و خوب با هم مخلوط می کنیم و از روی حرارت برمی داریم.


4. مرحله چهارم: تزئین حلوا با گردو

داخل ظرف چهار گوشی کاغذ روغنی انداخته و مواد را به همان حالت گرم داخل ظرف ریخته و با یک قاشق مواد را کاملا فشرده و سطح مواد را صاف می کنیم و روی حلوا را با پودر گردو تزئین می کنیم.


5. مرحله آخر: سرو حلوا زنجبیلی

بعد از گذشت 30 دقیقه که حلوا کاملا سرد شد آن را با کاتر یا چاقو به شکل دلخواه برش داده و در سرو چیده و نوش جان کنید.


منبع: salamdonya

طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

آش دوغ یکی از آش های سنتی ایرانی است که اصالت آن به شهر اردبیل برمی گردد. ولی در خیلی از شهر های ایران هم به روش های مختلف پخته می شود. آش دوغ اردبیلی از موادی چون نخود، سبزی های کوهی و دوغ تهیه شده است که این آش را در بهار و سیزده بدر طبخ و در طبیعت نوش جان می کنند. این دستور از بخش آشپزی  وب سایت سلام دنیا قصد داریم تا طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل را به شما آموزش دهیم. 


مواد لازم برای آش دوغ

  • برنج 1 پیمانه
  • نخود 1/5 پیمانه
  • ماست ترش 2 کیلو
  • گوشت چرخ شده 200 گرم
  • سبزی آش 500 گرم
  • تخم مرغ 1 عدد
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 1 بوته
  • آب 2 لیتر
  • نمک به میزان لازم
  • نعنا داغ به میزان لازم
  • پیاز داغ به میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ اردبیلی | سلام دنیا

دستور پخت آش دوغ

1. طرز تهیه آش دوغ اصل اردبیل

ابتدا برنج را شسته و داخل قابلمه ای بزرگ می ریزیم، تخم مرغ و ماست را به برنج افزوده و تا جایی که ماست و تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود آنها را مخلوط می کنیم.


2. مرحله دوم: افزودن نخود به آش

حالا آب و نخود خیس خورده را افزوده و روی حرارت ملایم می گذاریم و آنقدر مخلوط می کنیم تا دوغ به جوش بیاید و مواد یکدست شده باشند بعد از این نیازی به هم زدن نیست تا نخود کاملا پخته شود.


3. مرحله سوم: آماده سازی گوشت قلقلی

حالا پیاز را داخل کاسه ای رنده کرده و به آن گوشت و نمک اضافه می کنیم و خیلی خوب ورز می دهیم و زمانی که بافت منسجمی پیدا کرد از گوشت به اندازه یک فندق برداشته و کوفته ریزه تهیه می کنیم و آماده می گذاریم.


4. مرحله چهارم: افزودن گوشت قلقلی به آش دوغ

بعد از پخت کامل نخود و قوام آمدن آش کوفته ریزه ها را به آش افزوده و 5 دقیقه مخلوط نمی کنیم تا گوشت ها کاملا پخته و سفت شوند.


5. مرحله پنجم: افزودن سبزی آش

حالا ترکیب سیر درشت رنده شده و سبزی را به آش افزوده و اجازه می دهیم تا آش کاملا جا افتاده شود و قوام کافی را بدست آورد.


6. مرحله آخر: پخت آش دوغ

حالا نمک آش را اندازه کرده و با نعنا و پیاز داغ آش را تزئین و نوش جان کنید.

طرز تهیه مربای سیب خوشمزه و اعلای خانگی مرحله به مرحله

مربای سیب یکی از روش های نگهداری سیب است. مربای سیب را می توان با سیب زرد و هم با سیب قرمز درست کرد. این میوه مقدس که سر سفره نوروز ایرانی ها وجود دارد دارای فواید زیادی است و در میان عوام توصیه زیادی به خوردن آن می شود. سیب اصالتا آسیایی است و بعد از سالیان سال کشت در آسیا به آمریکا و اروپا برده شد. یکی از تولید کنندگان مطرح دنیا چین است که تقریبا نیمی از تولید سیب در جهان را به خود اختصاص می دهد. در  این دستور پخت می خواهیم طرز تهیه مربای سیب را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای مربای سیب

  • سیب 1 کیلو
  • شکر 1 کیلو
  • آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

دستور پخت مربای سیب

طرز تهیه مربای سیب زرد | سلام دنیا

1. طرز تهیه مربای سیب

سیب ها را شسته و خشک کنید. حالا سیب ها را پوست کنده و به شکل دلخواه و تقریبا یک اندازه برش کنید.

2. مرحله دوم تهیه مربای سیب

داخل قابلمه لعابی یا پیرکس شکر و یک لیتر آب را افزوده و اجازه دهید به جوش آید سپس سیب ها را به آن بیفزایید و اجازه دهید تا به جوش آید.

3. مرحله سوم پخت مربای سیب 

زمانی که سیب کمی پخته شد و شربت قوام آمد، حالا آبلیمو را افزوده درب مربا را دم کنی بگذارید و بعد از حدودا 10 دقیقه از روی حرارت بردارید. رنگ این مربا قرمز خوشرنگ خواهد شد.

4. مرحله چهارم پخت مربای سیب

اگر نخواستید مربای شما قرمز شود مرحله دم کنی را انجام ندهید. بعد از پخت کامل و سرد شدن داخل شیشه ای تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

منبع: سلام دنیا