آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

طرز تهیه شیرینی گردویی ترد و خوشمزه خانگی مخصوص عید

شیرینی گردویی یک شیرینی سنتی و اصیل ایرانی است که در شهر قزوین هم برای پذیرایی عید نوروز طبخ می شود. برای پخت شیرینی گردویی زمان خیلی کمی هم صرف می شود و راز خوشمزگی و کیفیت آن این است که مواد را صحیح اندازه گیری کنید و مواد را حذف نکنید و اینکه حتما نکات و فوت و فن آماده سازی این شیرینی را قبل شروع به پخت مطالعه کنید. در ادامه قصد داریم تا طرز تهیه شیرینی گردویی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای شیرینی گردویی
  • پودر مغز گردو 120 گرم
  • پودر قند 120 گرم
  • آرد برنج 100 گرم
  • کره 80 گرم
  • زرده تخم مرغ 1 عدد
  • دارچین 1/2 قاشق چایخوری
  • مغز گردو برای تزئین به میزان لازم
دستور پخت شیرینی گردویی
طرز تهیه شیرینی گردویی

1. طرز تهیه شیرینی گردویی
ابتدا تخم مرغ و کره را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شود.

2. مرحله دوم
حالا کره، پودر قند و تخم مرغ را داخل ظرف مناسبی ریخته و آنقدر مخلوط کنید تا بافت کرمی پیدا کند و یکدست شود.

3. مرحله سوم
وقتی مواد به این مرحله رسیدند؛ پودر گردو و پودر دارچین را افزوده و کاملا مخلوط می کنیم سپس آرد برنج را افزوده با لیسک مخلوط می کنیم تا بافتی یکدست پیدا کند.

4. مرحله چهارم
حالا داخل سینی مخصوص شیرینی پزی را کاغذ روغنی بیندازید و شیرینی را توسط یک قیف ساده داخل سینی بریزید با فاصله تقریبا 1 سانتی متری و روی آن را با گردو خرد شده تزئین کنید و داخل فر گرم شده با 170 درجه سانتی گراد به مدت 10 تا 15 دقیقه بپزید.

5. مرحله پنجم پخت شیرینی گردویی
بعد از خارج کردن شیرینی ها از فر اجازه دهید تا شیرینی ها کاملا خنک شود، سپس در ظرف در بسته تا 14 روز می توانید نگهداری کنید. نوش جان.

نکات و فوت و فن تهیه شیرینی گردویی به روش بازاری
  • این دستور برای 15 نفر تهیه دیده شده در صورت نیاز به مقدار بیشتر مواد را با دقت چند برابر کنید.
  • می توانید نیمی از گردو را پودر و نیمی دیگر را خرد کنید که مغز گردو زیر دندان حس شود.
  • اگر تمایل دارید شیرینی تردی داشته باشید زمان پخت را کمی بیشتر کنید.

منبع: salamdonya.com

طرز تهیه کیک خیس براونی شکلاتی خوشمزه و مجلسی با فر در خانه

کیک خیس (براونی) که از محبوبیت زیادی برخوردار است و در شیرینی فروشی و کافه ها مشتریان خاص خود را دارد. از قدمت چندان طولانی برخوردار نیست.کیک خیس در سال 1893 به سفارش هتل داری برای پذیرایی از مهمانان خانم پخته شد. این کیک از رطوبت بالایی برخوردار است و پودر نمی شود. به مرور زمان دستور کیک کامل تر شد و در نهایت تبدیل به کیک براونی شد که امروزه طرفداران زیادی را در کل دنیا دارد.در ادامه قصد داریم تا طرز تهیه کیک خیس براونی را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای کیک خیس شکلاتی (کیک براونی)

  • کره 100 گرم
  • شکلات 200 گرم
  • شکر 1/2 پیمانه
  • آرد 3/4 پیمانه
  • تخم مرغ 3 عدد
  • پودر کاکائو 2 قاشق غذا خوری
  • وانیل 1/4 قاشق چایخوری

دستور پخت کیک خیس شکلاتی (کیک براونی)


طرز تهیه کیک بروانی خوشمزه


 طرز تهیه کیک خیس شکلاتی کافی شاپی

ابتدا آرد و پودر کاکائو را با هم مخلوط کرده و سه مرتبه الک کنید.


2. مرحله دوم تهیه کیک خیس براونی

حالا شکلات را به قطعات کوچک خرد کنید و به همراه کره روی بخار آب مخلوط کنید تا به شکل مایع شکلاتی تبدیل شود. به این مرحله که رسید؛ شکر را به آن افزوده و کاملا مخلوط کنید تا شکر داخل مواد حل شود، سپس اجازه می دهیم تا مواد خنک شود.

3. مرحله سوم کیک شکلاتی خیس

حالا تخم مرغ ها را دونه دونه به مواد اضافه کرده و حسابی مخلوط می کنیم و در نهایت وانیل را هم اضافه کنید.


4. مرحله چهارم 

سپس آرد را به تدریج اضافه کرده و با لیسک آرام و دورانی مخلوط می کنیم تا مواد کیک کاملا یکدست شود.

5. مرحله پنجم تهیه کیک خیس با فر

حالا داخل قالب 20سانتی مخصوص کیک را چرب کرده، کاغذ روغنی انداخته و مواد کیک را داخل قالب ریخته سطح آن را صاف کنید و داخل فر گرم شده با 180 درجه سانتی گراد گذاشته و بعد از 20 دقیقه تست پختن انجام دهید اگر دیواره های کیک از قالب فاصله گرفته بود کیک آماده است حالا آن را از فر خارج کرده روی توری برگردانید و اجازه دهید تا خنک شود و با گاناش یا شکلات رنده شده تزیین و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی توت بادامی خانگی قزوین بدون نیاز به فر

شیرینی توت یا شیرینی توت بادامی یکی از آسان ترین راه های تهیه شیرینی نوروزی می باشد که نیاز به فر ندارد و شما با رنگی کردن آنها به تنهایی می توانید پذیرایی خود را خاص کنید. این شیرینی خوشمزه از پودر بادام تهیه می شوند و به دلیل شکل ظاهری آنها به توت به این نام معروف شده اند. این شیرینی ماندگاری بالایی دارد فقط به خاطر اینکه زود خشک می شود حتما باید در ظرف دربسته نگهداری شود. توت بادامی در قزوین بسیار پر طرفدار است و شما با افزودن اسانس های مختلف می توانید طعم و مزه آنها را نیز تغییر بدهید. اگر دوست دارید یک شیرینی خیلی سریع و راحت را تهیه کنید شیرینی توت بادامی را انتخاب کنید.


مواد لازم برای تهیه شیرینی توت بادامی

  • بادام خام ۲۵۰ گرم
  • پودر قند ۱۲۰ گرم
  • گلاب ۲ الی ۴ ق غذا خوری
  • رنگ خوراکی به دلخواه
  • پرک پسته یا بادام و شکر دانه درشت برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی توت بادامی

طرز تهیه شیرینی توت بادامی به شکل میوه

مرحله اول: آماده سازی بادام

ابتدا باید پوست بادام ها را بکنید برای کندن پوست بادام آن ها را داخل یک کاسه ریخته و روی آن آبجوش بریزید و بزارید کنار تا چند دقیقه بماند سپس به راحتی با یک فشار دست پوستش را جدا کنید و روی یک دستمال نخی گذاشته تا آب اضافی آن رفته و خشک شود.

 

مرحله دوم: آسیاب کردن بادام

بادام های خشک شده را به همراه پودر قند داخل آسیاب ریخته و دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید تا کاملا با هم مخلوط و پودر شوند می توانید از پودر شکر دانه ریز هم استفاده کنید.

 

مرحله سوم: تهیه خمیر شیرینی

بادام و پودر قند پودر شده را داخل کاسه ریخته و قاشق قاشق به آن گلاب را اضافه می کنیم تا مانند خمیر نرم در بیاید (گلاب را یکباره نریزید ممکن است خمیر شل شود).

 

مرحله چهارم: تهیه شیرینی توت

می توانید خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید و به هر قسمت رنگ خوراکی بزیند سپس هر کدام را برداشته و مانند توت به آن فرم دهید سپس یک خلال پسته در انتهای آن بزنید و در شکر بغلطانید به همین راحتی شیرینی ما حاضر شد شما می توانید با سبز کردن مانند سیب یا زردآلو این میوه را تهیه کنید و در ظرف دربسته نگهداری کنید. نوش جان


نکات کلیدی در تهیه شیرینی توت بدون فر

  1. می توانید از رنگ های طبیعی مانند زعفران یا رنگ لبو و یا زرشک پودر شده استفاده کنید.
  2. اگر هزینه بادام برای تهیه این شیرینی زیاد بود می توانید از بادام زمینی استفاده کنید.
  3. نیاز نیست مواد را خیلی ورز بدید همین قدر که مانند خمیر جمع شود و زمانی که در دست گلوله می کنید ترک نخورد کافی می باشد.
  4. به دلخواه می توانید به شیرینی توت مقداری پودر هل یا وانیل اضافه کنید.
  5. این مقدار شیرینی ملایمی دارد اگر دوست دارید شیرین تر باشد مقدار پودر قند و بادام را مساوی در نظر بگیرید.

طرز تهیه کیک کاکائویی مخصوص خانگی خوشمزه و مجلسی

کیک شکلاتی مخصوص یک کیک پرطرفدار است چه افراد که علاقه مند به کیک و شیرینی هستند چه افرادی که علاقه مند به طعم شکلات هستند. بهترین ترکیب برای این کیک جذاب، تزیین با سس گاناش است که طعم شکلات آن را بی نظیر می کند. کیک ها دارای بافت اسفنجی می باشند که دارای اصالت اروپایی هستند و از مخلوط آرد و یک عمل آورنده مثل بکینگ پودر تشکیل شده اند در قدیم از ماده ای به نام جوش شیرین استفاده می شده و به دلیل مضرات آن از دستورات آشپزی حذف شده است. در ادامه  قصد داریم تا طرز تهیه کیک شکلاتی مخصوص را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای کیک شکلاتی مخصوص
  • آرد 2 پیمانه
  • شکر 1 پیمانه
  • شیر 1/2 پیمانه
  • کره 100 گرم
  • شکلات تخته ای 100 گرم
  • تخم مرغ 4 عدد
  • پودر کاکائو 10 قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
دستور پخت کیک شکلاتی مخصوص مجلسی
طرز تهیه کیک شکلاتی خوشمزه مخصوص | سلام دنیا

1. طرز تهیه کیک شکلاتی مخصوص خوشمزه
ابتدا روی بخار آب به صورت بن ماری کره و شکلات تخته ای را حل می کنیم. سپس پودر کاکائو و شیر را افزوده مواد مخلوط می کنیم تا مایع یکدستی فراهم آید و کنار می گذاریم تا خنک شود.

2. مرحله دوم تهیه کیک شکلاتی
در ظرف مناسبی تخم مرغ و شکر را با هم به مدت 5 دقیقه مخلوط می کنیم تا بافت کرمی و کشداری حاصل شود. حالا مخلوط شکلاتی خنک شده را به آن افزوده و مخلوط می کنیم و سپس آرد و بکینگ پودر را از روی الک به تدریج افزوده و با لیسک به صورت دورانی و آهسته مخلوط می کنیم. خمیر کیک شکلاتی مخصوص ما آماده طبخ می باشد.

3. مرحله سوم تهیه کیک شکلاتی
فر را با دمای 175 درجه سانتی گراد گرم می کنیم و قالب کیک را با روغن چرب کرده و آرد پاشی می کنیم. حالا مایع کیک را داخل قالب ریخته و داخل فر قرار می دهیم.

4. مرحله چهارم کیک شکلاتی
45 دقیقه که از پخت کیک گذشت آن را با یک خلال چوبی تست می کنیم، اگر چیزی به خلال نچسبید می توانید روی توری مخصوص برگردانید تا کاملا خنک شود. درصورت تمایل با گاناش که دستور آن در نکته ها گفته شده تزیین کنید و نوش جان کنید.

طرز تهیه شیرینی لطیفه خانگی پفکی و خامه ای خوشمزه برای عید

شیرینی لطیفه یکی از انواع شیرینی های خامه ای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است. شیرینی لطیفه از دو تکه نان تهیه می شود که بین این دو تکه نان با خامه پر می شود ، احتمالا به دلیل لطافت نان های این شیرینی نامش را لطیفه گذاشته اند.


مواد لازم شیرینی لطیفه

  • آرد ۱ لیوان
  • شکر ۱ لیوان
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • پودر قند برای تزیین
  • خامه به میزان لازم
  • وانیل ¼ قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی لطیفه رنگی , دستور شیرینی لطیفه بدون فر با عکس و تصویر , xvc jidi advdkd gxdti


طرز تهیه شیرینی لطیفه خامه ای پفکی

برای تهیه شیرینی لطیفه خامه ای ابتدا فر را روشن می کنیم و روی ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.تخم مرغ ها را جداگانه می شکنیم و زرده آن ها را از سفیده کاملا جدا می کنیم و سفیده ها را با همزن خوب می زنیم  بطوری که اگر ظرف را برگردانیم سفیده سفت شده باشد و از ظرف بیرون نریزد.بعد نصف شکر را کم کم به سفیده می افزاییم و مجددا با همزن خوب هم می نزیم تا یکدست شود.


 سپس زرده تخم مرغ را در کاسه ای می ریزیم و باقی شکر و وانیل را به آن می افزاییم و با همزن خوب می زنیم تا مایه کرمی رنگی داشته باشیم.آن وقت مایه سفیده تخم مرغ را به مایه کرمی رنگ اضافه می کنیم و مواد را آرام در یک جهت هم می زنیم. آرد را چند مرتبه الک می کنیم تا نرم شود و بعد با بکینگ پودر مخلوط می کنیم و به مواد تخم مرغ اضافه می کنیم و به همان جهتی که مواد را هم زدیم مجددا در همان جهت مواد را مخلوط می کنیم تا مایه یکدستی داشته باشیم. 


سپس سینی فر را بیرون می آوریم و کف آن کاغذ روغنی می اندازیم و مایه شیرینی را در قیف می ریزیم و به اندازه یک گردو از مایه قیف روی کاغذ روغنی به شکل یک دایره می ریزیم و با فاصله از یکدیگر باقی مایه شیرینی را به همین شکل روی کاغذ روغنی می ریزیم و روی  آن ها پودر قند می پاشیم و سینی را در طبقه وسط  فر قرار می دهیم تا به مدت ۱۰ دقیقه شیرینی ها در فر پخته شوند.


این مورد مهم است که تا پخت کامل شیرینی ها اصلا درب فر را باز نباید بکنیم. زمانیکه شیرینی ها آماده شدند سینی را از فر بیرون می آوریم و صبر می کنیم تا شیرینی ها کمی خنک شوند و بعد مابین شیرینی ها خامه می زنیم و در ظرف می چینیم و نوش جان کنید.