آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

آشپزی خانگی

چگونه غذا و شیرینی خوشمزه بپزیم؟

طرز تهیه شیرینی گوش فیل خانگی ترد و خوشمزه به سبک بازاری مرحله به مرحله

گوش فیل یک شیرینی آسان و اصیل ایرانی است. از آنجایی که شکل دادن این شیرینی با دست و به شکل سنتی بوده و قالبی در کار نبود به یک مدل تهیه می شده که بعد سرخ شدن شبیه به گوش فیل می شود. گوش فیل را بعد از تهیه کردن به دو روش شیرین می کنند، روش اول با پودر قند ، روش دوم با شربت بار. اصفهانی های عزیز نوع شربت دار آن را به همراه دوغ میل می کنند. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه شیرینی گوش فیل را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای گوش فیل
  • تخم مرغ 1 عدد
  • شیر 1 پیمانه
  • بیکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
  • ماست 1 قاشق مربا خوری
  • روغن جامد 2 قاشق غذا خوری
  • آرد سفید شیرینی پزی به میزان لازم
  • پودر هل یا وانیل به میزان لازم
  • پودر قند به میزان لازم
  • روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه گوش‌فیل

دستور پخت گوش فیل

1. طرز تهیه شیرینی گوش فیل خانگی
ابتدا شیر، پودر هل و تخم مرغ را داخل ظرف مناسبی ریخته و با هم خوب مخلوط می کنیم.


2. مرحله دوم
حالا ماست و روغن جامد را هم افزوده و کاملا مخلوط می کنم تا مواد یکدستی حاصل شود.


3. مرحله سوم 

بیکینگ پودر را به آرد سفید افزوده و به تدریج به مواد می افزاییم و مخلوط می کنیم تا مواد به شکل خمیری در آید (آرد را فقط در حد اینکه خمیر منسجمی بدست آید به مخلوط اضافه کنید تا کیفیت شیرینی کم نشود.)


4. مرحله چهارم

در این مرحله میز کار را آرد پاشی کرده خمیر را با وردنه باز می کنیم و سپس به وسیله یک جسم دایره ای مثل لیوان قالب زده و گوشه خمیر را جمع می کنیم و در روغنی که کاملا داغ شده سرخ می کنیم.


5. مرحله آخر طرز تهیه گوش فیل

حالا گوش فیل های سرخ شده را از داخل روغن خارج کرده و داخل توری روغن گیر گذاشته و با پودر قند و یا شربت نوش جان کنید.

طرز تهیه سوپ ورمیشل خوشمزه و رستورانی با مرغ برای 4 نفر

سوپ ورمیشل که با نام سوپ رشته فرنگی هم شناخته می شود یکی از سوپ های مقوی و خوشمزه است که بیشتر برای درمان سرماخوردگی تهیه می شود. هر چند این سوپ خوشمزه در خیلی از مواقع به عنوان پیش غذا هم سرو می شود. نام این سوپ از رشته های ورمیشل گرفته شده است. رشته های ورمیشل از ترکیب آرد به همراه نمک و آب تهیه می شود. یکی از دلایلی که سوپ ورمیشل لعاب زیادی دارد به این دلیل است که رشته های آن از آرد تهیه شده است امروزه مدل های مختلف از ورمیشل در بازار موجود است شما به دلخواه می توانید تهیه کنید این سوپ برای مجالس و مهمانی و ایام ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است. با موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر سوپ ورمیشل تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقداری کمتر یا بیشتری سوپ ورمیشل تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با ما همراه باشید با آموزش طرز تهیه سوپ ورمیشل خوشمزه و رستورانی با مرغ.


مواد لازم سوپ ورمیشل مجلسی

  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • سینه مرغ ۲۵۰ گرم
  • هویج متوسط ۲ عدد
  • گوجه فرنگی بزرگ ۱ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • رشته ورمیشل خرد شده ۱ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
  • جعفری و لیمو ترش برای طعم دهی و تزیین

طرز تهیه سوپ ورمیشل , سوپ ورمیشل , soup vermishel reshteh


طرز تهیه سوپ ورمیشل رستورانی  با مرغ برای 4 نفر


مرحله اول: جوشاندن مرغ

ابتدا ۲ لیوان آب در یک قابلمه کوچک بریزید و قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا آب سریع به جوش بیاید ، سپس مرغ را به همراه کمی زردچوبه به آرامی به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه داخل آب جوش بماند و پس از گذشت این زمان مرغ را از آب جوش خارج کنید و کنار بگذارید.


مرحله دوم: تفت دادن پیاز

 

در ادامه قابلمه ای را که برای تهیه سوپ در نظر گرفته اید روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع اضافه کنید. سپس پیاز را پس از پوست گرفتن به صورت ریز خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود سپس کمی زردچوبه اضافه کرده و با پیاز تفت دهید تا یکدست شوند.

 

مرحله سوم: پخت مرغ

در مرحله بعد مرغ را به صورت ریز خرد کنید ( به صورت ریش ریش خرد کنید ) و به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. پس از اینکه مرغ را کمی تفت دادید ۴ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید.

 

مرحله چهارم: افزودن سبزیجات

در ادامه گوجه فرنگی را پس از گرفتن پوست به صورت ریز خرد کنید. هویج و سیب زمینی را هم پس از گرفتن پوست به صورت مکعبی خرد کنید.پس از گذشت ۲۰ دقیقه گوجه فرنگی را به همراه هویج به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید هویج کمی نرم شود ، در ادامه پس از گذشت ۱۵ دقیقه سیب زمینی را اضافه کنید. مجددا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سیب زمینی هم پخته شود.


مرحله پنجم: پخت سوپ ورمیشل

در این مرحله رب گوجه فرنگی را با مقدار کمی روغن تفت دهید و به همراه نمک و فلفل سیاه به سوپ اضافه کنید. در این مرحله رشته ورمیشل را نیز اضافه کنید و سوپ را مخلوط کنید تا مواد سوپ یکدست شود و رشته ها به هم نچسبند.پس از اینکه رشته را داخل قابلمه ریختید حدود ۱۵ دقیقه دیگر به سوپ زمان دهید تا رشته ها از هم باز شوند و لعاب بیندازند. پس از گذشت این زمان سوپ را در ظرف مورد نظرتان بکشید و با لیموی تازه و جعفری خرد شده تزیین و سرو کنید.


نکات پخت سوپ ورمیشل خوشمزه

سفت شدن سوپ

به دلیل استفاده از رشته ورمیشل این سوپ لعاب زیادی دارد و اگر بیش از حد رشته داخل آن ریخته باشید سوپ به شدت سفت می شود. به همین جهت زمان اضافه کردن رشته ورمیشل مراقب باشید که بیش از حد رشته داخل سوپ نریزید.

ضمن اینکه سوپ ورمیشل باید به صورت داغ سرو شود و نباید بگذارید خیلی سرد شود. زیرا در صورتی که سرد شود نیز سفت می شود. نکته دیگر در مورد سوپ ورمیشل این است که هر زمان می خواهید سوپ را سرو کنید کمی قبل تر رشته را اضافه کنید تا سوپ حاوی رشته روی حرارت نماند و سفت شود.

 
 

گرفتن بوی بد مرغ در سوپ

ممکن است بارها با این مشکل مواجه شده باشید که سوپ شما بوی بدی بدهد که حتی باعث شود نتوانید آنرا مصرف کنید. این بوی نامطبوع بوی زهم مرغ است که همانطور که در مرحله اول آشپزی توضیح داده شد با قرار دادن مرغ در آب جوش می توانید آنرا برطرف کنید.

 
 

استفاده از قارچ

در دستور پخت اصلی سوپ ورمیشل از قارچ استفاده نمی شود ولی اگر دوست دارید در سوپ خود از قارچ استفاده کنید ، ۲۰۰ گرم قارچ را به صورت نگینی یا ورقه ای خرد کنید سپس در زمان اضافه کردن هویج به قابلمه اضافه کنید.

 

فوت و فن های تهیه سوپ ورمیشل با مرغ

  1. به دلخواه می توانید از کمی ذرت در تهیه این سوپ استفاده کنید.
  2. اگر فرصت کافی ندارید می توانید از استاک مرغ استفاده کنید.
  3. به دلخواه می توانید کمی جو پرک نیز به این سوپ اضافه کنید ولی دقت کنید رشته بعد از خنک شدن کمی خودش را می گیرد پس زیاد جو پرک نریزید.
  4. جعفری را در انتها بریرید سپس از روی حرارت بردارید نباید جعفری خیلی پخته شود تا تغییر نگ دهد.
  5. آبلیموترش را در انتها اضافه کنید تا رنگ سوپ را کم نکند.
  6. اگر سوپ ورمیشل بیش از اندازه سفت شد اصلا نگران نباشید چند لیوان آب جوش اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد.
  7. به دلیل گونه های مختلف ورمیشل سعی کنید خیلی زیاد نریزید چون در حین پخت پف می کند و باعث سفت شدن سوپ شما می شود.
  8. می توانید فقط از رب یا فقط از گوجه فرنگی استفاده کنید ولی ترکیب این دو طعم خوبی به سوپ می دهد.
 منبع : پارسی دی

طرز تهیه رول سوئیسی خامه ای فوق العاده خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله

رولت خامه ای از لایه نازکی کیک و یک لایه خامه تشکیل شده است که اصالتی سوئیسی دارد که به آن رول سوئیسی هم می گویند. رولت خامه ای در قنادی های جای مخصوص خود را دارد و همیشه پخت می شود چون طرفداران زیادی دارد. در بخش آشپزی قصد داریم تا طرز تهیه رولت خامه ای را به شما آموزش دهیم.


 مواد لازم برای رولت خامه ای

  • آرد100 گرم
  • شکر100 گرم
  • تخم مرغ4 عدد
  • آب جوش4 قاشق غذا خوری
  • وانیل1/4 قاشق چای خوری
  • بیکینگ پودر1/2 قاشق چای خوری

مواد میانی رولت خامه ای

  • خامه فرم گرفته 100 گرم
  • موز 1 عدد
  • گردو 1/2 پیمانه
  • پودر قند به میزان لازم

طرز تهیه رولت خامه ای | سلام دنیا

دستور پخت رولت خامه ای


 1. طرز تهیه رولت خامه ای خوشمزه خانگی

ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کنید؛ سپس سفیده ها را با همزن تا زمانی مخلوط کنید تا اگر کاسه را برگردانید از کاسه نریزد. حالا نیمی از شکر را به آن افزوده کمی مخلوط می کنیم و داخل یخچال می گذاریم.


2. مرحله دوم: آماده سازی زرده تخم مرغ و شکر

حالا زرده تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل مخلوط می کنیم تا زمانی که مواد غلیظ و کشدار شود رنگ آن هم روشن شود.


 3. مرحله سوم: افزودن آرد

حالا آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط می کنیم و به شکل نوبتی از آرد الک شده و آب جوش به مواد افزوده و مخلوط می کنیم تا اینکه خمیری یکدست حاصل شود. در این مرحله سفیده تخم مرغ فرم گرفته شده را به خمیر افزوده و با یک لیسک مخلوط می کنیم. حالا خمیر رولت ما آماده پخت است.

 

4. مرحله چهارم: قرار دادن خمیر در فر

کف قالب کیک به اندازه 30*40 را چرب کرده و کاغذ روغنی می اندازیم؛ سپس خمیر آماده شده را داخل قالب ریخته و کاملا با یک لیسک سطح خمیر را صاف می کنیم. حالا قالب را در فر گرم شده با حرارت 170 درجه سانتی گراد به مدت 15 تا 20 دقیقه در طبقه وسط فر بپزید.


5. مرحله پنجم رول کردن کیک خامه ای

پخت کیک که انجام شد قالب را از فر خارج کرده و روی یک دستمال تمیز حوله ای برمی گردانیم و کاغذ روغنی زیر کیک را جدا می کنیم. حالا یک لایه پودر قند روی کیک ریخته و کیک را به همراه حوله ای که زیر کار گذاشته شده بود رول می کنیم و اجازه می دهیم تا کاملا خنک شود.


6. مرحله ششم

حالا رول کیک را باز کرده و یک لایه نازک خامه ریخته روی کل کیک پخش می کنیم. و گردو خرد شده و موز برش خورده را روی سطح خامه می ریزیم و از یک سمت شروع به رول کردن رولت می کنیم.


7. مرحله آخر تهیه رولت خامه ای

رولت را 3 تا 4 ساعت در ظرف در بسته در یخچال استراحت می دهیم و در نهایت با شکلات، پودر قند و یا میوه های خرد شده تزئین و نوش جان کنید.


 نکات و فوت و فن تهیه رولت خامه ای خانگی

  • آرد را برای تهیه کیک حتما 3 بار الک کنید و توجه داشته باشد تا از آرد قنادی 3 صفر حتما استفاده کنید.
  • وجود موز و گردو در رولت خامه ای کاملا اختیاری می باشد.
  • می توانید خامه را با رنگ خوراکی رنگی کرده و برای مناسبت های مختلف استفاده کنید.


منبع: وب سایت سلام دنیا 

طرز تهیه کباب لاپلو یا کباب تابه ای لا پلو ساده و خوشمزه و رستورانی

کدبانوها و آشپزهایی که همیشه به دنبال یک غذای جدید و با مواد اولیه راحت هستید. پیشنهاد خوشمزه ای که این بار برای شما همراهان گرامی در نظر گرفته ایم، غذایی است که بارها تهیه و نوش جان کرده اید اما به دلیل اینکه با نام جدید کباب لاپلو یا کباب تابه ای لا پلو آورده شده است برای همه سوال است که چه غذایی می تواند باشد؟ کباب لاپلو تهیه شده از گوشت لقمه ای یا چرخ کرده به همراه برنج زعفرانی است. کباب لاپلو بسیار شبیه به کباب تابه ای است که فقط کباب آماده شده در لای برنج است و برنج دم میکشد. با ما همراه باشید با طرز تهیه کباب لاپلو یا کباب تابه ای لا پلو ساده و خوشمزه و رستورانی.

مواد لازم برای تهیه کباب لاپلو رستورانی

  • برنج ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۱ عدد
  • سیب زمینی ۱ عدد
  • گوجه فرنگی ۴ عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه و سماق به میزان لازم
  • زعفران دم کرده نصف فنجان
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • ماست چکیده ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به میزان لازم
  • روغن نیم جامد ۲ قاشق غذاخوری

 طرز تهیه کباب لاپلو

طرز تهیه کباب لاپلو یا کباب تابه ای لا پلو خوشمزه

مرحله اول: برنج

برنج را ابتدا پاک کرده و  چند بار بشوئید. سپس به میزان ۸ پیمانه آب و یک قاشق غذاخوری نمک بر روی برنج بریزید و زمان دهید تا خیس بخورد.
 

مرحله دوم: گوشت

برای آماده سازی گوشت، ابتدا پیاز را شسته و پوست بگیرید. سپس رنده کرده و آب پیاز را بگیرید و به گوشت اضافه کنید و ادویه های لازم را به گوشت بزنید. ورز دهید تا گوشت یکدست شود. سپس در یک ماهی تابه کمی روغن بریزید و تمام کف تابه را چرب کنید و سپس گوشت را در کف تابه به صورت یکنواخت پهن کنید و با کمک کارد آشپزخانه بر روی گوشت برش های طولی بدهید. بر روی گاز با شعله متوسط گذاشته تا کباب شما آماده شود. و در آخر کنار بگذارید.
 

مرحله سوم: سیب زمینی

سیب زمینی ها را پوست گرفته و بشوئید و به صورت حلقه ای برش دهید و در آب بگذارید تا در پایان کار برای ته دیگ شدن آماده باشد.
 

مرحله چهارم: آماده سازی کباب لاپلو

برنج را که خیس کرده بودید را به همراه روغن نیم جامد بر روی گاز با شعله بالا قرار دهید و زمان دهید تا آب برنج تمام شود و سپس آبکش کنید. سپس مقداری از برنج را برداشته به همراه ماست و تخم مرغ و همینطور زعفران باهم مخلوط کنید. قابلمه را برداشته و در آن روغن مایع بریزید و سپس سیب زمینی ها را آبکش کرده و در کف قابلمه بچینید. سپس برنج زعفرانی را بر روی سیب زمینی ها پهن کنید و کباب آماده شده را بر روی برنج زعفرانی بریزید و در آخر هم برنج سفید.
 

مرحله پنجم: پایان کار

درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا برنج دم بکشد. در این مدت گوجه ها را در همان تابه کباب بگذارید و کمی نمک بپاشید و درب تابه را بگذارید تا گوجه ها پخته شود. بعد از دم کشیدن برنج، کباب لاپلوی شما آماده است. در ظرف مورد نظر سرو کنید و گوجه ها را دور دیس بچینید و به همراه چاشنی و یا نوشیدنی مورد نظر نوش جان فرمائید.

منبع : parsiday.com

طرز تهیه کوکوی مرغ خوشمزه بدون سیب زمینی به سبک شمالی

کوکو مرغ یا کوکوی بادکوبه گیلانی یک غذای خوشمزه و پر طرفدار است که نسبت به کوکو های دیگر حالت مجلسی دارد. کوکو مرغ می تواند به عنوان یک میان وعده، غذای اصلی سبک برای شام و یا در سایز کوچک گزینه مناسبی برای سینی مزه باشد. کوکوی مرغ با مواد کاملا در دسترس تهیه می شود. در بخش آشپزی امروز قصد داریم تا طرز تهیه کوکو مرغ را به شما آموزش دهیم.


مواد لازم برای کوکو مرغ

  • سینه مرغ: 500 گرم
  • تخم مرغ:  2 عدد
  • پیاز:  2 عدد
  • سیر:  1 حبه
  • نمک و فلفل»  به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه کوکوی مرغ شمالی | سلام دنیا


دستور پخت کوکو مرغ به سبک شمالی بدون سیب زمینی

1. طرز تهیه کوکوی مرغ

ابتدا مرغ را داخل قابلمه مناسب ریخته به همراه 1 عدد پیاز و نمک و فلفل، زرد چوبه اجازه می دهیم تا کاملا پخته شود.


2. مرحله دوم رنده کردن مرغ

مرغ پخته شده را از داخل قابلمه خارج می کنیم و اجازه می دهیم تا خنک شود سپس مرغ سرد شده را با یک رنده تیز یا غذا ساز کاملا خرد می کنیم.


3. مرحله سوم آماده سازی کوکو مرغ

داخل ظرف مناسبی 1 عدد پیاز و سیر را رنده ریز می کنیم آب اضافی آن را جدا کرده و به مرغ اضافه می کنیم. در نهایت تخم مرغ ها و ادویه را افزوده و همه مواد را با هم مخلوط کرده تا به خمیری یکدست بدست آوریم.


4. مرحله آخر پخت کوکو مرغ

حالا داخل تابه مناسبی را روغن ریخته روی حرارت می گذاریم و بعد از مواد کوکو داخل تابه ریخته سطح آن را صاف می کنیم اجازه می دهیم تا کاملا پخته و برشته شود سپس برگردانده سمت دیگر کوکو را هم می پزیم و نوش جان.


نکات مهم و فوت و فن تهیه کوکوی مرغ (بادکوبه) شمالی

  • بهتر است تخم مرغ ها را داخل ظرف جداگانه ای بریزید و خوب مخلوط کرده و بعد به باقی مواد اضافه کنید تا کوکو بهتر پف کند.
  • می توانید به مواد کوکو قبل از پخت 1 قاشق غذا خوری زعفران دم شده اضافه کنید.
  • بهتر است 1 عدد عصاره مرغ را جایگزین نمک کنید تا کوکو طعم بهتری داشته باشد.

منبع: salamdonya.com